Hei og velkommen til bloggen min! Her kommer jeg til å skrive litt om hva vi jobber med i faget Visuell kultur og samfunn, skoleåret 2010-2011.

onsdag 22. september 2010

Framtidbyen Sandnes

Oppgave: 
Å lage et blogginnlegg som viser noe av de ideene og tankene jeg har omkring Sandnes som by og hva som kan gjøres for å vitalisere byen.


Min gruppe og jeg lagte en presentasjon som vi fremførte foran klassen i fager design og arkitektur. 
Denne planen gikk ut på å ombygge vågen-parkeringene & taxisentralen på ruten om til et slags torg. Sist vi snakte om det diskuterte vi hvordan det hadde blitt med en slags park midt i sandnes sentrum! Så jeg vet ikke enda hvordan det endelige resultatet blir. Vi skal bygge en modell av plassen, som jeg kommer til å legge ut bilde av senere.


Her ser du noen bilder over plassen det er snakk om:







Her er det et bilde som er tegnet av Marit. En illustrasjon av hvordan det eventuelt kan se ut i fremtiden:


Som du ser er det mye mer grøntområde og flere boder hvor de kan selge alt fra frukt til solbriller.
Vi vil også få flere sitteplasser, slik at folk kan komme her for å slappe av og kose seg etter mye shopping, eller bare for å slappa av å ha en piknikk når sola skinner.


Det største problemet som hadde oppstått ved en slik forandring hadde vært mangel på parkeringsplasser, men vi har fått beskjed om å tenke stort og det gjør vi :)


Her ser du en ferdig plantegning som viser hvordan vi vil bruke plassen:


Her ser du hele plantegningen.
Dette er plassen helt ytterst, mot Jæren tinghus. Her har vi tenkt å ha et slags parkområde, med lekeplass, sitteplasser og blomster.
Dette er delen mot narvesen. Her vil vi ha sitteplasser, i form av trapper (de to rektanglene opperst på bildet). Den store rektangelen nederst skal forestille en stor scene. Til høyre på bildet vil vi ha en resturang/ cafe (i bygningen hvor narvesen holder til). Det skal også være bord og stoler utenfor, slik at folk kan sitte ute hvis det er ønskelig.
Plassen til venstre er beregnet til salgsboder.

    Ferdig perspektivtegning:


Så hva syns du? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar