Hei og velkommen til bloggen min! Her kommer jeg til å skrive litt om hva vi jobber med i faget Visuell kultur og samfunn, skoleåret 2010-2011.

torsdag 2. september 2010

Modernismen & Funksjonalismen

Begrepet modernismen ble først brukt på kunst skolen Bauhaus i Tyskland. Modernismen var et klart brudd med den tidligere bygge tradisjonen. Det ble nå brukt nye materialer og andre byggeteknikker.


Funksjonalismen er en modernistisk stilretning fra perioden mellom 1920 - 1940 tallet.
Kjennetegn fra funksjonalismens byggestil var/er:
  • Rene og rette linjer. Forenkling ble et stikkord.
  • Flate tak.
  • Nye meaterialer og byggeskikker.
  • Gode ytre kår. Lys, frisk luft og hygiene var noen vesentlige krav.
I modernismens/funksjonalismens periode var det fire arkitekter som virkelig skilte seg ut, "De fire store". Det var: Walter Gropius, Frank Lloyd Wright, Mies van der Roche og sist men ikke minst Le Corbusier.

Her kan du se et eksempel på et funksjonalistisk byggverk, av Le Corbusier:
Bilde hentet fra: http://www.kunstogkultur-vaagen.blogspot.com/


















I denne oppgaven skulle vi også velg et byggverk som er tegnet av en av de fire store, beskrive bygget og kunstnerens tanker.
Jeg valgte Frank Lloyd Wrights Falling Water. Jeg syns det er et helt utrolig byggverk! Bare se selv:
Bildet hentet fra: http://judoairlines.blogspot.com/2008_04_01_archive.html

Huset ble laget mellom 1936 - 1939, i Pennsylvania. Det er et av Wrights mest berømte verk.

Huset ble opprinnelig designet for en av Wrights klienter, familien Kaufmann. De likte å være utendørs og ønsket en plass de kunne bo når de skulle gå tur og fiske i fjellet.

Sønnen i familien var på denne tiden veldig opptatt av Wrights ideer, og var til og med en av hans elever på skolen The Taliesin Fellowship. Dermed ble oppgaven gitt til Wright.

Frank Lloyd Wright ville at familien skulle leve med fossen, og ikke bare se på den av og til, (slik som familien Kaufmans egentlige plan var). Dermed bygget han huset/hytten over fossen og ikke "bare" ved siden av.
Bilde hentet fra: http://www.fallingwater.org/37/what-is-fallingwater









For å bygge huset ble det brukt elementer, som betong, glass og stål. Som gjenspeiler byggematerialet fra den funksjonalistiske perioden. Det er satt sammen på en veldig enkel, men allikevell spennende måte. 



Jeg syns det er veldig fint hvordan arkitekten har tenkt på naturen rundt. Fargene harmonerer med naturen. Måten huset er plasert i forhold til elven er også veldig vakkert. 



Mine syn på funksjonalismens arkitektur:
Jeg syns byggverkene ser veldig stilfulle ut og jeg liker dem veldig godt. Selv om de skarpe linjene har stor kontrast til de små, koselige trehusene som jeg er vandt med. Det jeg liker best med denne byggemåten er hvordan rommene ser så klare og lyse ut.


Et privat eller offentlig bygg i funksjonalistisk stil i mitt nærmiljø:
Fredheim Arena
Denne bygningen har adressen Årsvollveien 21, Sandnes.
Bygget blir brukt til et samlingssted for både ungdommer og voksne, ofte i det kristne miljøet. Her har de blandt annet gudstjenester, og fremvisninger av skoleshow.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar